En liten glimt ur min vardag med OCD

Hej alla där ute!
Jag ska beskriva lite hur en dag i mitt liv kan se ut och hur min OCD kan ställa till det för mig. På morgonen när jag ska åka till jobbet börjar mitt första problem redan när jag ska sätta på mina skor. De är skitiga! Jag löser detta med fingervantar, så jag slipper gå in med skorna och skita ner golvet och tvätta händerna.

När jag åker buss till jobbet måste jag ha mina fingervantar på mig när jag ska betala min biljett. Jag gillar ju inte att ta i sånt som andra har tagit i. Välja plats görs med omsorg! Om det är en synlig fläck kan jag inte sitta där. Om jag har otur kan jag behöva flytta plats.. Att hitta rätt sittplats är för mig lite som att hitta rätt partner. En del gör att man kommer för nära någon annan. En del är rent utav oattraktiva på grund av fysiska egenskaper- exempelvis en otäck odör. Andra kanske har liten fläckig historia.

Jag har ett ganska rent kontor, vilket är tur. Jag har min plats där bara jag sitter. Problemet är toaletten. Kan INTE ta i handtag. Vilket i sig inte är ett så stort problem eftersom jag kan tvätta händerna väl inne på toaletten. Problem uppstår dock på toaletter utan papperservetter. För när jag ska gå ut ur toaletten, hur ska jag komma ut utan att ta i handtaget? Och hur ska jag stänga av kranen efter att ha tvättat händerna? Det sistnämnda har jag försökt med fötterna. Jag kan tänka mig att om någon skulle se mig då, lär de få sig ett gott skratt. För vidare vig är jag ju inte... Benet upp i vädret som med nöd och näppe måttar in kranen. Om jag har tur är det inte en kran som man vrider. Då har jag riktiga problem!! Men tar ändå INTE i handtaget! Så jag få stå där med ena benet uppe i vädret och balansera...

Nu har Jag äntligen fått min sambo att tänka i mina banor gällande eget företagande! Vägen dit är lång och vart ska man börja? Min tanke var att först försöka gå ner i tid på mitt nuvarande jobb. Sisådär två dagar i veckan skulle jag vilja vara hemma och bygga upp mitt företag. Då måste jag hitta något som kan ersätta bortfall av lön för de två dagar i veckan som jag planerar vara hemma. Vi har något på G. Får se hur det går!
#1 - - Rebecka:

Hej!! Vilken fin blogg, en bra början! Modigt av dig att dela med dig, kan säkert hjälpa både dig och andra!! Hög igenkänningsfaktor i busshistorien och allmänna toaletter... :) Vad spännande med en handelsträdgård! Jag blir definitivt en av de första att handla!! Kram Becka

Svar: Tack finaste Becka!!! Jag tycker ju förstås att det är lite läskigt och tänkte mer än två gånger innan jag startade denna blogg! Men som sagt så vill jag berätta hur det är att leva med OCD. Jag tror som du säger att väldigt många känner igen sig, även om man inte har diagnosen! Och eftersom vi har ett så "renligt" samhälle, där vi uppmanas att tvätta händerna hela tiden så blir det inte så konstigt att det kan gå till överdrift hos vissa!
Madde

#2 - - Anonym:

Hej! Fin blogg o.modigt!
Vad ska du.starta upp för företag?
Är hemskt att bli begränsad av ett tillstånd, men det största.man kan göra för att inte bli sin sjukdom är.att prata om den!! Många kramar Emma

Svar: Tack finaste Emma!! Dina ord värmer så mycket!! ❤️ jag vill starta en handelsträdgård och webbutik med nya och gamla ting, ex möbler och inredning! Kramisar från mig
Madde